Blogs, video's en recepten

Top 5 wintergroenten

1. Boerenkool

 

Boeren kool

Er zitten ontzettend veel vitamines in boerenkool. Wist je bijvoorbeeld dat er in boerenkool meer vitamine C  zit dan in sinaasappels? Verder is boerenkool ook heel erg rijk aan vitamine A, K en B en kalium.
De meest populaire bereiding van boerenkool is nog steeds in een stamppot met worst echter is het ook een topingrediënt voor een groene smoothie. Bijvoorbeeld in combinatie met spinazie of veldsla en een stuk fruit.

 

2. Rode kool

 

Rode kool

Ook rode kool is rijk aan de vitamines A, B en C en bevat veel mineralen. Het is goed voor de bloeddruk en de spijsvertering.

Let wel op: zoals met alle koolsoorten wordt bij de vertering veel gas gevormd. ( wel  15 liter..)
Kook rode kool zo kort mogelijk of nog liever maak een rauwkostsalade met bijvoorbeeld rozijnen, walnoten en wortel.

 

3. Spruitjes

 

Spruitjes

Spruitjes bevatten stoffen die helpen bij de bestrijding van kanker en foliumzuur die de vorming van bloed en celgroei ondersteunt. Het hoge vitamine B gehalte is goed voor de zenuwen en ook in spruitjes is het gehalte aan vitamine C hoog. Temperaturen onder 0 zorgen ervoor dat de spruitjes aromatisch worden, daarom zijn ze het lekkerst als het gevroren heeft. Je kan ze zelf ook nog invriezen voordat je ze gaat bereiden.

 

4. Veldsla

 

Veldsla

Veldsla is een echte herfst/wintergroente en ook heel gezond. 100 gram veldsla bevat 12% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid Omega 3 vetzuren van plantaardige oorsprong. Daarnaast bevat het een combinatie van Vitamine C, ijzer en betacaroteen die samen het immuunsysteem in topvorm brengen. Er is nauwelijks een groente die minder calorieën heeft.

 

5. Rode biet

 

Rode biet

De knollen met de dieprode kleur zijn een goede bron van kalium, ijzer en foliumzuur en rijk aan de vitamines A en B. Zelfs de bladeren kan je gebruiken als deze niet te groot zijn. Ze smaken als spinazie en bevatten Vitamine A, calcium en ijzer.

Het rode pigment bevat antioxidanten (betalaïne) die het risico op hartklachten verkleinen en je lichaam beschermen door schade van vrije radicalen.

Rode bieten zijn heel lekker in bijvoorbeeld deze smoothie

Geniet ervan!

Tags :

Groente sap/smoothie met rode biet

Reacties :


Plaats hier uw reactie :
Naam:
Email:
Website:  (Hoeft niet ingevuld)
Bericht :

Volg en 'Like' #FFY

...Dank jullie wel!